نوید فتح

ره یافتی برای تشکل سازی

نوید فتح

ره یافتی برای تشکل سازی

امام موسی صدر :
در این دنیای تشکیلاتی اگر ما بخواهیم تک روی کنیم و کار دسته جمعی نداشته باشیم، کلاهمان پس معرکه است که هست! این مقدمه عرض بنده بود. مقدمه اول این که جهان منظم است. پس نمی شود بی نظم زندگی کرد و مقدمه دوم این که جامعه امروز، سازمانی و تشکیلاتی است. اگر ما بخواهیم بی نظم و بی تشکیلات جلو برویم، موفق نمی شویم. حالا اگر این حرف را پذیرفتید چه بهتر؛ ولی اگر مثل پنجاه سال قبل که همه ما خرد شدیم، هر یکی با دیگری تزاحم داشته، هر کسی به راه خودش رفته، نپذیرید؛ ولی نتیجه آن خواهد شد که خواهیم دید. دیگران (هزاران فرسنگ از ما پیش افتاده و رفته اند ولی ما همانی هستیم که بودیم).

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

یک سؤال کلیدی این است که اگر به من یا به شما یکدفعه گفتند که بیایید و مسئول فلان سازمان یا شرکت بزرگ شوید چه می کنید؟ یا اینکه شما ایده نابی به ذهنتان خورد و خواستید آنرا اجرایی کنید، البته ایده ای که مستلزم داشتن یک تشکیلاتی منسجم است؟ آیا از قبل روی این سوال فکر کرده اید؟

میرعلی میرمحمدی
۱۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۱۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

میرعلی میرمحمدی
۰۹ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

عصر ما، عصر سازمان‌های بزرگ و پیچیده است و مدیر امروز باید از چگونگی سازمان‌دهی و نحوه ایجاد این سازمان‌ها و اصلاح و تغییر آنها آگاه باشد. برای نیل به هدف‌ها، سازمان‌دهی، گامی‌ ضروری است و به کمک این فعالیت است که هدف کلی و مأموریت اصلی سازمان، در قالب هدف‌های جزئی‌تر شده، وظایف واحدها، شکسته و تحقق آن میسر می‌‌شود.

در سازمان‌دهی، وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های واحدها و پست‌ها مشخص و نحوه هماهنگی و ارتباط بین آنها معین می‌‌شود. سازمان‌دهی، فعالیتی مستمر و مداوم است که مدیر همواره با آن روبرو است و منحصر به طراحی سازمان در ابتدای آن نمی‌‌شود.

میرعلی میرمحمدی
۰۳ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر

 یک تشکیلات نمونه از دیدگاه شهید بهشتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


گفته بود:"ما برای این که بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم، بی شک باید متشکل باشیم. رابطه های ایمانی،اعتقادی،علمی،و دینی سازمان نیافته برای رسیدن به بخشی از اهداف و تحقق بخشیدن به قسمتی از مراحل یک انقلاب می تواند کافی باشد؛ولی برای رسیدن به بخشی دیگر از اهداف و تحقق بخشیدن به آن قسمت دیگر از آرمان های یک انقلاب کافی نیست...ما همچنان بر داشتن یک تشکل پافشاری داریم؛اما شرط آن این است که :

1-تشکل باید پاسدار ارزش ها باشد،نه پاسدار خود، نگهبان ارزش ها باشد،نه نگهبان خود.
2-تشکل باید سازنده ما،آسان کننده ی خودسازی برای ما و کمکی به «سیرالی الله» برای شرکت کنندگان در این تشکل باشد.
3-شرط سوم،این که این تشکیلات به درد مردم بخورد، نه این که یک باری باشد بر دوش این جامعه، آن چه در ادامه می آید،10 توصیه ی اوست که حدود سی سال پیش در جمع انجمن های اسلامی سازمان بهزیستی بیان شده؛ اما انگار حرف هایی است که در امسال برای ما گفته است...

میرعلی میرمحمدی
۰۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲ نظر