نوید فتح

ره یافتی برای تشکل سازی

نوید فتح

ره یافتی برای تشکل سازی

امام موسی صدر :
در این دنیای تشکیلاتی اگر ما بخواهیم تک روی کنیم و کار دسته جمعی نداشته باشیم، کلاهمان پس معرکه است که هست! این مقدمه عرض بنده بود. مقدمه اول این که جهان منظم است. پس نمی شود بی نظم زندگی کرد و مقدمه دوم این که جامعه امروز، سازمانی و تشکیلاتی است. اگر ما بخواهیم بی نظم و بی تشکیلات جلو برویم، موفق نمی شویم. حالا اگر این حرف را پذیرفتید چه بهتر؛ ولی اگر مثل پنجاه سال قبل که همه ما خرد شدیم، هر یکی با دیگری تزاحم داشته، هر کسی به راه خودش رفته، نپذیرید؛ ولی نتیجه آن خواهد شد که خواهیم دید. دیگران (هزاران فرسنگ از ما پیش افتاده و رفته اند ولی ما همانی هستیم که بودیم).

رسالت تشکیلاتی تشکل‌ها

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۵۳ ق.ظ

باید دانست که هر تشکل فرهنگی چه رسا¬لت تشکیلاتی ای برای خود قائل است و اصلا آیا آن تشکل سودای ساختن جامعه ای بهتر را برای خود و رشد و تعالی برای مخاطبانش در سر می پروراند.

نکته حائز اهمیت دیگر در ارتباط با مقوله مورد بحث ما این است که باید دانست که هر تشکل فرهنگی چه رسا¬لت تشکیلاتی ای برای خود قائل است و اصلا آیا آن تشکل سودای ساختن جامعه ای بهتر را برای خود و رشد و تعالی برای مخاطبانش در سر می پروراند و یا اینکه آن تشکل تنها تجمعی از افراد یک صنف خاص برای تحقق اهداف فردی و یا جمعی آن صنف می باشد درست مثل تشکل های گعده مانندی که صرفا با اهداف ادبی، هنری و یا حتی گاهی ورزشی و تفریحی تشکیل شده اند و یا همچون هیأت های مذهبی و یا جلسات موردی خاص می باشند که به شکل محفلی در منازل و محافل خصوصی تشکیل می شود.

آنچه در این باره باید مورد ابهام زدایی قرار بگیرد آن است که اگر یک تشکل فرهنگی برای خود رسالت انسان سازی و پرورش نداشته باشد و ماحصل فعالیتهایش منجر به کادر سازی و نخبه پروری و یا حداقل عضوگیری برای تحقق اهداف تشکیلاتی موجود در اساسنامه اش نگردد دلیل موجهی برای ایجاد و فعالیت خود ندارد و بی فایده راه اندازی شده است.

در واقع در چنین حالتی باید پرسید که این تشکل چرا و با چه هدفی تشکیل گردیده است؟

پس براین اساس معلوم شد که قبل از ورود به بحث جذب و نگهداری روشن شدن این مطلب لازم است که نخست بدانیم در واقع جذب در تشکل فرهنگی موردنظر به چه معناست؟ تعریف کار فرهنگی در آن تشکل چیست و آن تشکل چه رسالت تشکیلاتی ای برای خود قائل است تا مطابق آن تعریف و متناسب با رسالت تشکیلاتی آن تشکل، جامعه مخاطب خود را شناسایی و جذب نماید.

جذب:

جذب در واقع به معنای ترغیب یک جوان و نوجوان برای حضور و ایفای نقش در یک تشکل فرهنگی است که با عضویت در آن تشکل و یا مخاطب برنامه های آن شدن تحقق می یابد. برخی بر این عقیده اند که مراحل مرتبط با فرایند جذب در پروسه تربیت شامل مراحل کشف، جذب و نگهداری است که در مرحله کشف، شناسایی، سنجش و رتبه بندی استعدادها صورت می پذیرد تا تشکل براساس رسالت تشکیلاتی خود مبادرت به جذب مخاطبانش نماید و پس از آن در مرحله نگهداری نیز طراحی برنامه‌هایی در تشکل حایز اهمیت است که به تثبیت حضور مخاطبان در تشکل بیانجاد و باعث رشد آنان گردد. به هرحال سوال اساسی برای هر تشکل آن است که چه کسی را چگونه به چه چیزی دعوت کند؟


۹۴/۰۶/۰۸ موافقین ۱ مخالفین ۰
میرعلی میرمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی